Hotel Splendide
imdb
képek - Pictures
as Dezmond Blanche
Hotel Splendide, 2000
francia - angol filmdráma, 98 perc, 2000.
Tartalom:
Egy szürreális elmegyógyintézet, ahol minden az evés körül forog. Új szakács érkezik, és ez megbolygatja az ápoltak katatón életvitelét.
A Hotel Splendide magyar operatőre: Pados Gyula / (Interview with Gyula Pados the Hungarian cameraman of Hotel Splendide)
filmhu: Első nagyjátékfilmed is angol produkció, a Hotel Splendide, Terence Gross rendezésében. A magyar közönség előtt ismeretlen ez film. Miről szól, és milyen a képi világa?
P. Gy.: Ez egy nagyon furcsa, kicsit szürreális történet egy szigeten lévő gyógyszállodáról, ahol minden régi szokások szerint megy. Az egész szálloda, és az egész rendszer az étel körül folyik, hogy mit ehetnek és mit nem. Különböző rettenetes kezelések vannak, amiknek az a lényege, hogy az egészséget rendben tartsák. Itt kapcsolódunk be a filmbe. Egy új szakács jön, ami minden fölborít, gyakorlatilag a végén elpusztítja az egész hotelt. Ez a szóban elmondható történet, természetesen szimbolikusan sokkal többről van szó, önsanyargatásból és elnyomásból való felszabadulásról szól az egész film. Meglehetősen speciális képvilágot sikerült kialakítani, csupa mély tónusokkal. Ahogy a szálloda átalakul, a film képi világa is folyamatosan változik. Ahogy megtörténnek a változások az emberek lelkében, úgy megyünk el a hidegebb színektől a melegebbek felé; a keményebb fények lágyabbra változnak. Úgy kezdődik, hogy nincsen napfény. Mindig ború van, és ahogy lassan változik a történet, úgy kezd lassan előbújni az erősebb fény, és a film legvégére süt ki a nap. Az optikák a nagyobb látószögtől mennek el az egyre inkább telésebb képekig.
filmhu: Kemény tempóban forgott a film, napi 20-25 beállítást kellett felvenni. Ilyen iram mellett hogy lehet igényes munkát végezni? Mennyi kompromisszummal járt a forgatás?
P. Gy.: Nagyon sok kompromisszummal járt, de ez természetes, máskülönben nincs kész a film. Borzasztóan oda kell figyelned a rendezőre, elég időt kell hagyni neki a színészekkel való próbára. Nem tölthetek el minden időt a világítással. Nagy szerencse volt, hogy a stábnak a nagy része első filmes volt, és nagyon lelkes. Kitették szívüket, lelküket azért, hogy minden menjen. Másrészt meg azt gondolom, hogy - és ezt többször is visszahallottam - mi itt Magyarországon megtanultuk azt, hogy idő és pénz híján hogy lehet filmet csinálni. Ezért szeretnek nagyon magyar emberekkel is forgatni, mert ezek az emberek még ilyen körülmények között nőttek föl, és tanultak meg filmezni, és a minimumból ki tudják hozni a maximumot.
filmhu: Van-e esély arra, hogy magyar mozikba is eljut a Hotel Splendide?
P. Gy.: Nem tudom, ezt akkoriban bemutatták Berlinben, de a forgalmazók abból az ötven filmből, ami ott volt, összesen kettőt vettek meg. Ez mindenképpen egy rétegfilm kategória, abból pedig keveset vesznek meg.
filmhu: Ez egy "művészfilm"?
P. Gy.: Igen, ez kint is több helyen is artfilm-hálózatban ment. Most, hogy ezt éppen megveszik-e, azt sajnos nem tudom.
/ "Bele kell rakni a lelkedet" 2002. október 02. 20:18; interjú |
|